Kedves Látogató!
Szeretnénk tájékoztatást adni arról, hogy mi történik nálunk, a Pillangó csoportban.
Október hónapban a következő verseket tanítottuk:
Kovács Barbara: Levél a szélben
Egy kis huncut szélgyerek,
falevelet kergetett.
Össze-vissza kavarta,
feldobálta magasra.
Rászórta a fejemre,
leráztam én nevetve.
Feldobáltam fel az égbe,
kapaszkodjon meg a szélbe.
Nemes Nagy Ágnes: Mit beszél a tengelice?
Mit beszél a tengelice?
Azt mondja a tengelice
Cipity Lőrinc, cipity Lőrinc
Tyaf tyaf tyaf
- Tengelice fönt a fán
ilyen pici dal után
miért mondod , Hogy
tyaf, tyaf, tyaf?
- Pici madár vagyok én,
Pici nótát tudok én,
Cipity Lőrinc, meg egy pici
Tyaf tyaf tyaf
Csoóri Sándor Dióbél bácsi
Ki lakik a dióhéjban?
Nem lakik ott bárki,
Csak Dióbél bácsi.
Ha rácsapsz a dióhéjra,
Kinyílik a csontkapuja,
Cammogva előmászik
Vén Dióbél bácsi,
Csak a szádat tátsd ki,
Hamm!
Mondókák:
Gyerekek, gyerekek, szeretik a perecet,
Sósat, sósat, jó ropogósat,
aki vesz, annak lesz,
aki nem vesz éhes lesz.
Badacsonyi rózsafán két szál vessző,
Szőtték-fonták összeroppantották,
Ropp-ropp-ropp.
Cini-cini muzsika,
táncol a kis Zsuzsika
Jobbra dől meg balra dől,
tücsök koma hegedül!
Sütőben a tökmag,
Befűtöttünk tegnap,
Ripeg-ropog zeng a nád,
Szél röpíti víg dalát,
Ég öt éjjel, öt nap,
odasül a tökmag!
A mondókákat körben járással, egyenletes tapsolással, mozgással kísérjük. Gyakoroltuk a
magas-mély, halk-hangos mondókamondást.
Dalos játékok:
- Én kis kertet kerteltem
- Cicukám kelj fel
- Hej a sályi piacon
- Hold-Hold fényes lánc
- Zöld paradicsom
A környezeti nevelés köréből az őszi évszakváltozást figyeltük meg az óvodai fákon,
bokrokon. Naponta szedegetjük a lehullott leveleket, amiket nyomatkészítésre is
felhasználtunk, ezt csodálhatjuk a folyosói táblán, amit díszít. Az őszi gyümölcsöket,
zöldségeket „igaziban” vizsgáltuk, megneveztük, 17 féle gyűlt össze a kosárban. Szép színes
dugónyomatok készültek szőlő, alma formában, amik reméljük otthon a gyerekszobát díszíti.
A hét napjait naponta soroljuk, és a hétvégét külön hangsúlyozzuk, hogy milyen jó otthon a
családdal!
Folyamatosan gyakoroljuk a számosságot, a gyerekek képességeinek megfelelően. A 10
órakor elfogyasztott napi gyümölcsök kínálásakor – mivel feldarabolva érkeznek – mondjuk
miből mennyi darabot vegyenek ki, pl. 3 alma, 5 szőlőszem, 2 körte, nagyon ügyesek már a
fiatalabb gyerekek is a számolásban.
Három különleges programot szerveztünk, amit nagyon élveztek a gyerekek:
A Magyar népmese napját, amikor a már jól ismert meséket (A kakas meg a pipe, Szóló
szőlő, mosolygó alma, csengő barack) az óvoda udvaron elhelyezett kosarakban talált
rejtvények, kérdések alapján dolgoztunk fel. A helyes válaszok után dicséretben részesítő kis
tikettet kaptak a gyerekek.
Az Állatok napja alkalmából kiállítást néztünk meg az óvoda egyik termében.
Állatsimogató érkezett hozzánk, karámban kis kecskék, nyuszik bárányok voltak.
Természetesen hatósági egészségügyi engedéllyel.
„Tök jó napokat” tartottunk, mely során kézműves alkotások születtek tökkel kapcsolatban,
sőt halloweeni szellemek, kis mosolygós tököcskék is díszítik a termünket, amiket a gyerekek
készítettek. Különböző termények felhasználásával képeket készítettek.
A tornateremben rendszeresen változatos mozgásformákat gyakorlunk, amelyek során az
irányokat, a nagymozgásokat, finommotorikát, egyensúlyérzéket stb. fejlesztjük sok
gyakorlással.
Sokat gyakoroljuk a névutókat, tehát az előtte, alatta, mögötte, közötte stb. az irányokat így a
lent-fent, jobbra, balra, rá, közé stb. Ezek mind térben, mind síkban (feladatlapok), sok-sok
gyakorlással érjük el.
Készült új gumiszalag a jobb-bal irányokgyakorlásához, amit szervezett mozgásokhoz
húznak a jobb csuklójukra.
A csoport szokás és szabályrendjét a szeptembertől érkezett gyerekek szépen megszokták,
az önkiszolgálással, gondozással, étkezéssel kapcsolatos nagyon egyszerű feladatokat értik, el
tudják végezni. Nem nagy dolgokra kell gondolni, ilyen egyszerűekre, mint a saját jellel
ellátott törölközőt, poharat stb. használják. Étkezés után a poharakat kiviszik a tálcára.
Kínáljuk nekik a kenyerek, péksüteményeket, a szabály, hogy amit megfogott, ki kell venni.
A levetett ruhákat próbálják segítséggel vagy már önállóan összehajtva betenni a szekrénybe.
Az evőeszközöket ügyesen használják, kést a nagyobbak kapnak.
Az udvariassági szokásokat, a társas kapcsolatok kommunikációs formáit: köszönés, kérem-
köszönöm, játszhatok veled?- ide adod nekem... stb folyamatosan használjuk. A lányokat a
sorban előre engedik a fiúk. A kisebbekkel figyelmesek a nagyobbak, segítenek nekik, ha
gondjuk van, megkeresik nekik a otthonról hozott kis játékaikat, elnézőek, megértőek velük,
ha valamit elrontanak.
Szeretnek egymással játszani, a nagyobbak már valóban partnerek egymásnak az építésben,
szerepjátékban, társasjátékokban, a kisebbek szépen hozzák az egymás mellett játszás életkori
formáját. Sokat beszélgetnek, számon tartják egymást.
Az iskolába menő gyerekek a közös tevékenységekben konkrét, személyre szóló feladatokat
kapnak, a pontos végrehajtás, egyre kevesebb hibával teljesítés érdekében sok gyakorlást
biztosítunk nekik.
Az óvodában levő mozgásfejlesztő, képességfejlesztő játékokat, eszközöket
gyakran behozzuk a termünkbe, itt is van mód gyakorlásra. A sok mozgás segíti a gyerekek
képességeinek összerendeződését, ezért vagyunk nagyon sokat az udvaron, ahol a természetes
mozgások közül a futás, mászás, ugrás, szökdelés stb. folyamatos gyakorlása játékos
körülmények között teljesül. Nagyon szeretnek focizni, a labdajátékok közben nem csak a
mozgás, hanem a döntésképesség, szocializációs képességek, egymásra figyelés, téri
orientáció is remekül alakul.
Az óvoda sószobájába szoktunk felmenni az énekes játékok, mese-vers gyakorlásának
idejére.
A nagycsoportosok számára 5 alkalommal biztosít a fenntartónk (Újpesti Önkormányzat)
úszásoktatást a Halassy uszodában, 6 kisgyermek veszi igénybe.
Az óvodában sokféle délutáni különfoglalkozásra van lehetőség, tapasztalataink szerint
szívesen járnak a gyerekek, élményekkel jönnek vissza.
November
Versek:
Móricz Zs. Török és a tehenek
Sarkady Sándor Télapó
Hegyen, völgyön mély a hó,
Lassan lépked Télapó.
Ősz szakállán dér rezeg,
Messzi földről érkezett.Kampós botja imbolyog.
Puttonyában mit hozott?
Mindenféle földi jót:
Dundi diót, mogyorót.
Lassan lépked, mély a hó,
Siess jobban Télapó!
Nemes Nagy Ágnes Hóesésben
Mondóka, dalok:
Badacsonyi rózsafán
Gyerekek-gyerekek
Mikulás Mikulás kedves Mikulás
Hull a pelyhes fehér hó
Télapó itt van
Pattanj pajtás
A csoport szokás és szabályrendjét a gyerekek sikerrel gyakorolják. Elmélyülten játszanak,
szeretnek egymás társaságában hosszan tevékenykedni, barátságosak egymással, a
fiatalabbakra nagy figyelmet fordítanak az idősebbek. A lányok kifejezetten szeretnek
anyáskodni a kicsik felett, a gondozással kapcsolatban észrevesznek mindent.
Ritka a vita, nyugodt a csoport légköre. Nincsenek agresszív megnyilvánulások, ha vita
alakul ki, megbeszéljük, igyekszünk mintákat mutatni a konfliktusok megoldásához.
Jó étvágyúak a gyerekek, ha néha (betegség után) kedvetlenebbül étkeznek, a többiek mintája
étvágygerjesztőül is szolgál. Van kisgyermek, akit még rendszeresen etetni kell, de egyre
ügyesebben próbálkozik a kanál használattal. A szalvétahasználatra időnként figyelmeztetni
kell a gyerekeket. .
A fiatalabbak között van, aki még nem tudja fújni az orrát, az idősebbek segítség vagy
figyelmeztetés nélkül használják a zsebkendőt.
Az öltözködés a gyermekek képességeinek megfelelően történik, a fiatalabbaknak segítséggel
sikerül a ruhadarabokat kifordítani, összehajtani, vállfára akasztani, az iskolába menőknek
már készségszinten megy. Cipőt kötni kevesen tudnak.
A kezdeményezett tevékenységeken szívesen részt vesznek a gyerekek, aktívak,
érdeklődőek, nagyon szeretnek beszélgetni a felmerülő témákról. A kisebbek is jelen lehetnek
a nagyobbaknak feladatot adó tevékenységekben, olyankor ők a helyzethez mérten kapnak
szerepet.
Novemberben sok program volt az óvodában.
Környezeti nevelés körében volt BogaraZoo és Sünóra a nagyobbaknak.
Az Újpesti Önkormányzat szervezésében lehetőség volt a nagyobbakkal elmenni az újpesti
piacra, ahol a Lipóti Pékség munkatársai a kenyérkészítés rejtelmeiben avatták be a
gyerekeket. Ők is készíthettek maguknak egy kis cipócskát, amit a megsülés után
hazahozhattunk, sőt sok gyümölcsöt kaptunk ajándékba.
A Márton napi liba-projekt 2 hétig tartott, sokféle verset, mondókát tanultunk, kézműves
programot kínáltunk.
A hónap végén volt barkácsoló délután, amikor az óvoda gyermekei a szülőkkel együtt
végigjárva a csoportokat, mindenhol készíthettek valami kézműves dolgot. A mi
csoportunkban tobozból sapkás, szakállas, manó karácsonyfadíszt ügyeskedtünk össze.
Befejeződött a kerületi ingyenes úszásoktatás, tetszett a gyerekeknek.
Hetente kétszer gyógytornán vesznek részt az idősebb gyerekek, amit óvodánk gyógytornásza
tart.
December
Nemes Nagy Ágnes: Hóesésben
Szakad a hó nagy csomókban,
veréb mászkál lent a hóban
Veréb! Elment az eszed?
A hóesés betemet.
Nem is ugrálsz, araszolsz,
hóesésben vacakolsz.
Fölfújtad a tolladat,
ázott pamutgombolyag.
Mi kell neked? Fatető!
Fatető!
Deszka madáretető.
Fésűs Éva: Álmodik a fenyőfácska
Álmodik a fenyőfácska
odakinn az erdőn.
Ragyogó lesz a ruhája,
ha az ünnep eljön.
Csillag röppen a hegyére,
gyertya lángja lobban,
dallal várják és örömmel
boldog otthonokban.
Legszebb álma mégis az, hogy
mindenki szívébe
költözzék be szent karácsony
Dalok:
Kiskarácsony, nagykarácsony
Ezüst szánkót hajt a dér
Suttog a fenyves zöld erdő
A karácsony akkor szép
December első hetében sok hó esett a gyerekek nagy örömére. Sokat tartózkodtunk a szabad
levegőn, hógolyóztunk, Hóembert építettünk, havat lapátoltunk. A tél évszak jellemző jegyeit
alakposan megvizsgálhattuk, kísérleteztünk a hóval, jéggel.
Közben a geometriai formákkal is ismerkedtünk, a kör, négyzet, téglalap jellemzőivel,
felfedeztük, hogy a csoportunkban hol rejtőznek ezek a formák. A pár fogalmát, a felezést is
megfigyeltük, az alma darabolása remek példa erre.
Anyanyelvi játékokat sokat játszunk, egy-egy hang elhelyezkedését egy szón belül vagy
ellentét párokat sokat kerestünk.
December 6-án megérkezett hozzánk is a Mikulás. A Kuckó szobában várta a gyerekeket.
A Mikuláshoz igyekezve sokféle feladat várta a gyerekeket a Mikuláshoz vezető úton, amiket
meg kellett oldani, kérdésekre válaszolni, rövid mesét hallgatni. A Mikuláshoz megérkezve
verseket mondtunk, dalokat énekeltünk, a Mikulás pedig nagyon kedvesen megköszönte, és
ajándékot adott minden kisgyermeknek.
Következő héten már a karácsonyra készültünk, feldíszítettük a csoportszobát, öltözőt,
ajándékokat készítettünk, festettünk, barkácsoltunk, karácsonyi verseket, dalokat tanultunk,
karácsonyi meséket hallgattunk.
Elérkezett a várva várt nap, az óvodai karácsony. Az ünnepre szépen megterítettünk, a sütiket
és a szörpöket amikről a szülők gondoskodtak az asztalra tettük. A gyerekek szép ünneplő
ruhában jöttek óvodába, valóban ünnepi hangulatot sikerült varázsolnunk. Megnéztük a
tornateremben levő óvodai karácsonyfát, fényeit, díszeit, verset mondtunk, énekeltünk.
Csengettyű szóra visszajöttünk a csoportszobába, mert a Pillangó csoportba is megérkezett a
karácsony. Megcsodáltuk a csoportunk karácsonyfáját is és az alatta lévő sok-sok ajándékot.
Játszottunk a sok új játékkal, közben finomságokat ettünk-ittunk. Nagyon jó hangulatban telt
el az ünnep. A következő pár napban felfedeztük az új játékokat, megtanultuk a
játékszabályokat.
Örömteli hónapunk volt, hosszú ünnepi pihenővel, hiszem január 8-án vártuk megint a
gyerekeinket.
Január
Vers
Kányádi S. Aki fázik
Aki fázik, vacogjon,
fújja körmét, topogjon,
földig érő kucsmába,
burkolózzék bundába,
bújjon be a dunyhába,
üljön rá a kályhára -
mindjárt megmelegszik.
Vigyázz macska (népköltés)
Vigyázz egér, itt a macska,
Gyorsan fuss az egérlyukba
Ha a macska tekereg
Cincognak az egerek
Kert alatt a macska (népköltés)
Kert alatt a macska,
szemét pillogtatja,
Elvesztette gombostűjét ,
a kutyára fogta.
A kutya azt mondta,
Hogy ő el nem lopta,
Inc-pinc kalapinc
Te vagy odakint!
Dalos játékok:
Komatálat hoztam
Borsót főztem
Mackó-mackó
Jöttem karikán
Január 8-án kezdtük az új évet, hiányoztak egymásnak a gyerekek. Örömmel mesélték a
karácsonyi ünnepi eseményeket, kinek mit hozott a Jézuska. Sokat beszélgettek, valóban
örültek egymásnak,
Környezeti nevelés során az évszakok, hónapok, hetek, napok rendjét elnevezését
gyakoroltuk. Továbbra is a tél jellemzőit követtük, hiszen még mindig nagy havazások voltak.
Igyekeztünk minden alkalmat megragadni, hogy a hóval, hóban játsszunk. A madáretetés is
kiemelt jelentőséget kapott, a gyerekek láthatták minden nap a madáretetők töltésekor az éhes,
gyülekező madár népet. Sokféle kisebb nagyobb madár van a kertünkben, így a rigó, veréb,
cinke, galamb, szarka, varjú minden napos vendég.
Matematikából a több-kevesebb, hosszú-rövid, könnyű-nehéz, relációk voltak terítéken.
Minden nap számlálunk, rendszerint a gyerek létszámát, fiúk-lányok számát, de ami adódik,
tulajdonképpen bármit. Nagyon szeretik, versengenek, hogy ki számolja meg a gyerekeket. A
számok felsorolása, megtöltődött tartalommal, a számfogalom jól alakul. A „kik vannak
többen” becslés már stabilan jól megoldott feladat, a „mennyivel” már fogósabb kérdés,
először hagyjuk őket gondolkodni, aztán párba állnak a fiú-lányok, rögtön kiderül az
eredmény.
A szerialitás (sorbarendezés) képességét tárgyak, események sorbarendezésével, sorminta
jellegű feladatok végzésével fejlesztjük.
Nagyon szeretik a vizuális memóriával kapcsolatos játékokat, takaró alatt lévő tárgyak
különböző szempontok szerinti felidézését (mit vettem ki, keresd meg az XY tárgyat stb.).
Korcsolyázni is voltak a nagyok, négy alkalommal az UTE jéghoki szakosztály - Keszthelyi
Miklós edző vezényletével korcsolyázni tanultak, ismerkedtek ezzel a téli sporttal.
Bogara-zoo ebben a hónapban is volt a nagyoknak, mindig tele vannak élménnyel a
különleges bogarakról szóló szemléltető, magyarázó foglalkozások után.
Nyílt napot tartottunk, a szülőknek módja nyílt együtt lenni a gyermekükkel, megfigyelni
mi történik délelőtt, mit csinál kisgyermekük a csoportban. A sószobába mentünk fel a reggeli
megszokott játék-reggelizés után, beszélgettünk, énekeltünk, játszottunk. Hetente kétszer
megyünk a sószobába, itt szoktuk az ének-zene foglalkozásokat lebonyolítani.
Január 31-én öröm ért minket. Az egyik Édesanya felhívta a figyelmünket, hogy a Kifli.hu-ra
ha regisztrál az óvoda, gyümölcs szállítmányt lehet várni. Megtörtént, nagy mennyiségű
nagyon szép gyümölcsöt, paradicsomot kapott az ovi, amit a csoportokra szétosztottunk.
A gyümölcsnapok nagyon beváltak, 10 órakor leülnek az asztalhoz és a dajka által
előkészített, feldarabolt többféle gyümölcsöt-zöldséget elfogyasztják. A gyümölcstől
idegenkedő gyerekeknek is természetes, hogy együtt lakmároznak, valamelyik gyümölcsöt
eszik.